15 Ocak 2013

İlk Aşk, İlk Nefes - Başlangıç Motosİkletİ - 1



Uzun bir aradan sonra tekrar buluşmak güzel...

Bu boşluğu en hızlı şekilde doldurmak için her motorcu için özel olan o 'an'ı incelemek istedim fakat oldukça uzun süreceği düşünülürse, sizi de sıkmamak adına bir kaç parçaya bölmeye karar verdim.

Bu konuyla ilgili olarak, gerek İngilizce, gerek Türkçe binlerce yazı bulabilirsiniz. Bu yazıların bir çoğundaki en dramatik yan, "ilerde BMW R 1200 GS istiyorsanız şu şu motordan başlayın, yok ön çift disk olsun arka tek, vs.." gibi motora yeni başlayacak normal bilgideki bir insanın kafasını karıştıracak terminolojiyle yazılmış olmaları. Fakat ben, Elvis Rice, size bunların içinde en kapsamlı - en yararlı - en anlaşılır olanını sunmaya çalışacağım.



Her şeyden önce bir şeyi kabul etmemiz gerekecek sayın motosiklet sevdalısı arkadaş. Tamamen aynı iki motosiklet, sürücüsünün boyuna, kilosuna, karakterine ve -hatta trafikteki diğer araç sürücüleri sağolsun- cinsiyete göre farklı sürüş deneyimleri yaşatır.

Bu şu demek; motora aynı anda başlayan iki yakın dost bir indirim kapıp aynı mağazadan iki motosiklet alıyorlar fakat birisi üç ay sonra motosikletten nefret eden, diğeriyse aşık biri oluyor.

Nefret eden olmamak için, bu deneyimi maksimum zevkle yaşamak için sözlerime kulak ver ey sevdalı. (Öyle aman aman epik bir sesleniş olmadı ben de kabul ediyorum)

İncelemeye başlarken, evrensel bazı durumlardan bahsetmekte fayda var. Bu durumlar, motora başlayacak olan her sevdalıyı etkileyecektir. O yüzden burası önemli.


İhtiyacınızı Belirleyin

Motosiklet bir ulaşım aracıdır. Risk faktörlerine ve teorilere bağlı olarak, her motosikletle çok uzun yollar yapabilirsiniz.  Önemli olan ihtiyacınızı karşılayacak bir şey edinmektir. Canınız çilek çekiyorsa, cebinizde çok paranız olsa da gidip bonfile almazsınız. Paranız azsa çileğin ucuzunu bulursunuz, ayçekirdeğinin pahalısını değil.

Motosiklet üreticileri gelişen teknoloji ve artan pazarla birlikte, ihtiyacınıza denk düşecek bir motosiklet bulacaksınız, hiç korkmayın. Acele etmeyin. İyi düşünün. İyi düşünmekten kastım, obsesif biçimde 1-2 beygirlik güç, 2-3 cm'lik uzunluk, 6-7 mm'lik sele yüksekliği farklarına takılmayın. Rahatlayın. Zamanınızı kullanın.

Doğal Yeteneklerinizin Farkında Olun

Büyük hacimli bir motorla başlamayacaksınız işe. Bu elde var bir. İkincisi, 30-35 beygir güç barajının üstünde bir motora binmeyeceksiniz. Bunları kesinlikle unutmayın. Peki kaç cc'lik bir motor bakmalıyım kendime diyorsanız;

Aktif bir şekilde, trafikte araç kullanıyor musunuz? Bu sorunun cevabı hayırsa, hiç başka bir ihtimali yok, kesinlikle ve kesinlikle küçük hacimli bir motor tercih edeceksiniz. Küçük hacimli motosiklet nedir? Genel çerçeve çizersek 150 cc ve aşağısı olarak tarif edebiliriz. Fakat bu noktada şunu söylemeliyim. Şehir trafiği içindeyseniz. Akıcı trafik içinde güvenli bir sürüş istiyorsanız, 125 cc'den düşük motorları tercih etmemelisiniz. Ancak, küçük beldelerde, tatil yerlerinde, köylerde; yani, trafiğin sizi zorlamayacağı yerlerde kullanacaksanız, o zaman daha düşük hacimli bir motor tercih edebilirsiniz.



Araç kullanıyorsunuz; peki trafikte kendinizi rahat hissediyor musunuz? Bu soruda amaçlanan şu aslında; trafik bilginiz, sezileriniz, refleksleriniz size güven veriyor mu? Kaza yapmanız bir tarafa, kazadan kılpayı kurtulmalarınız çok mu? Belki de en önemlisi kendinize güveniyor musunuz? Eğer kullandığınız aracın içinde kendi bilginiz ve yetenekleriniz dahilinde güvende hissetmiyorsanız siz de küçük hacimli bir motorla başlamalısınız.

Peki hangi durumlarda orta hacimli bir motorla başlayabilirim?

Bilginize, yeteneklerinize, sadece kendinizi değil trafikteki diğer unsurları da güvende tutacağınıza inanıyorsanız o zaman küçük ve orta hacimli bir motor bakabilirsiniz. Elbette 35 beygir'den daha yüksek güç üreten bir motosiklet olmayacak. 200 kg. ve üstü ağırlıktaki motosikletlere hiç bakmayın bile. 250 cc motosikletler genel olarak 20-30 beygir güç üretirler, bu da taş çatlasın maksimum hız olarak 160-170 km/s civarlarını işaret eder. Genelde 140-150 km's civarlarındadır. -ki bu size hayli hayli yetecektir.

Bazı 350-400-500 cc'lik motorlar da, düşük güç ürettikleri sürece tercih edilebilirler. Fakat racing-sport-supersport kullanmak adına bir ihtiyaç planladıysanız, başlangıç motoru olarak hiç bir zaman için 250cc'nin üstüne çıkmayın.

Büyük hacimli motorlarda bile sürüş için ideal hız 100-120 km/s civarlarıdır. Otoyollarda genel olarak trafik akış hızı da bu olduğu için, ne sürekli araç sollamak durumunda kalırsınız, ne de sürekli arkadakiler tarafından rahatsız edilirsiniz.



Sosyal Çevrenize Dikkat Edin

Başlangıç motorunuz, sosyal çevrenizde belli etkiler yaratacaktır. Sizin motosiklete binme fikriniz, bir çok sohbette iyi veya kötü, konu haline gelecektir. Çevreniz (motosiklet kullanıcısı olmayan), sizi yanlış yönlendirebilir. Cesaretlendirici davranıp yanlış yere gaza getirirken, envai çeşit felaket senaryoları anlatarak soğutabilirler. Bu sebepten çok geniş bir çevreyle paylaşmamak da yarar vardır.

Yazının devamı yakında tam burada Elvis Rice Modern Cave'de yayında olacaktır.

Rock'n'Roll..



6 yorum:

  1. Çok hoş bir yazı olmuş. Yeni başlayanlar oldukça cesaret verici. :-) Teşekkür ederim. Yazınızın devamını sabırsızlıkla bekliyorum...

    YanıtlaSil
  2. devamı seneye mi? :)

    YanıtlaSil
  3. taslağı devam ediyor.. vakit bulunca tamamlayıp ekleyeceğim.. : )

    ilginize de teşekkür ederim ayrıca..

    YanıtlaSil
  4. Ben bu gün 2013 GV 250 mi aldım. En büyük etkende. Senin bu motorla yurt dışı gezileri yapman. Bu sene öğrenme. Seneye Yunanistan turu. Ama hala yazının devamını göremedim. Bu arada ilk yorum da bana ait.

    YanıtlaSil
  5. Çok teşekkür ederim Tevfik bey ilginiz için. Yazının devamını yoğunluktan bir türlü getiremedim. Ben ultimate bir başlangıç motoru yazısı hazırlamak istiyorum. Baştan sonra özgün, yeni teknolojiye göre düzenlenmiş ve kimsenin motorla ilgili alakasız bilgilerle boğuşmayacağı bir yazı olmasını istiyorum. O yüzden her cümlemde dikkatli olmaya çalışıyorum.

    Ben Ankara'da ikamet ediyorum, herhangi bir probleminiz ya da sorunuz olursa bana ulaşmaktan çekinmeyin.

    https://twitter.com/RicesElvis

    YanıtlaSil
  6. Merhabalar

    Maxi scooter dan geçiş yapma evresinde blogunuzu keşfetme imkanı buldum.Yazı kültürünüzden keyif aldım.Kendine özgü bir lezzeti var gibi geldi bana.Tüketim canavarlığına kapılıp "yaz yaz abi sen" diye bir baskı oluşturmayı talep etmeden takibe aldığımı belirtmek isterim.
    Kolaylıklar..

    YanıtlaSil